Extra tariefschijf box 1
Tijdens de kabinetten-Rutte is toegewerkt naar een box 1-systeem met slechts twee tariefschrijven en drie voor AOW’ers. Een derde schijf is op komst voor iedereen, waarbij de eerste schijf wordt opgedeeld in twee schijven. De nieuwe eerste schijf kent een iets lager tarief en de nieuwe tweede schijf een iets hoger tarief dan de huidige eerste schijf. Globaal zullen mensen met een modaal of lager inkomen er iets op vooruit gaan. Met name mensen met 1,5 tot 2x modaal zullen er iets op achteruitgaan, maar dit wordt gecompenseerd via de algemene heffingskorting. Het hoogste tarief blijft ongewijzigd.
2024 | 2025 | |
Inkomen tot € 75.519 | 36,97% | |
Inkomen boven € 75.519 | 49,5% | |
Inkomen tot € 38.441 | 35,82% | |
Inkomen van € 38.441 – 76.817 | 37,48% | |
Inkomen boven € 76.817 | 49,5% |
Heffingskortingen
De belastingtarieven in box 1 vertellen niet het hele verhaal. Een aantal heffingskortingen is namelijk inkomensafhankelijk en bouwt boven een bepaalde grens af als het inkomen toeneemt. Het marginale tarief (het effectieve tarief dat men betaalt als men 1 euro meer verdient) wordt niet alleen bepaald door het belastingtarief, maar ook door deze heffingskortingen.
Met uitzondering van de algemene heffingskorting, wordt in 2025 niet veel aangepast in de heffingskortingen. Het maximum wordt verlaagd; er wordt afgebouwd vanaf een hoger bedrag; en de afbouw gaat ook minder snel. In combinatie met de extra tariefschijf zal het effect voor vrijwel iedereen anders zijn.
Een andere wijziging in de algemene heffingskorting, die weliswaar geen onderdeel van het huidige belastingplan is, maar wel in 2025 in werking treedt, is dat de afbouw van de algemene heffingskorting niet langer alleen afhankelijk van het box 1-inkomen. Vanaf volgend jaar tellen ook box 2- en box 3-inkomen mee. Voor mensen met inkomen in die boxen zal de algemene heffingskorting dus lager zijn of zelfs volledig verdwijnen.
Beperkte verlaging MKB-winstvrijstelling
Voor ondernemers is er een kleine meevaller te melden met betrekking tot de inkomstenbelasting, al voelt het misschien als sigaar uit eigen doos. Vorig jaar werd besloten de MKB-winstvrijstelling te verlagen van 14% tot uiteindelijk 13,31%. Voor 2025 was een verdere verlaging voorzien tot 12,7%. In de Voorjaarsnota 2024 zou dit nog verder worden verlaagd tot 12,03%. Door die laatste verlaging gaat nu een streep. Dat dit door het huidige kabinet wordt gepresenteerd als terugdraaien van de verlaging, zal voor veel ondernemers waarschijnlijk anders voelen. Zij hebben immers de aangekondigde verlaging naar 12,03% niet in de portemonnee gevoeld.
Rechtsherstel Box 3
Hoewel Box 3 geen onderdeel van het belastingplan 2025 is, heeft de regering tijdens Prinsjesdag aangeven hoe men tot rechtsherstel wil komen. De Hoge Raad heeft inmiddels al tweemaal beslist dat het vanaf 2017 geldende wettelijk systeem niet in lijn is met Europees recht en dus ongeldig is. Het is nu aan de overheid om het rechtsherstel in goede banen te leiden. Op Prinsjesdag is daarover een nieuwe vooruitblik gepresenteerd. Die houdt in dat in het voorjaar 2025 een wetsvoorstel zal worden gepresenteerd op grond waarvan individuele belastingplichtigen vanaf de zomer 2025 kunnen aantonen dat hun wettelijke box 3-heffing te zwaar was (tegenbewijsregeling). De contouren van de regeling zijn bekend, maar kunnen nog wijzigen op grond van nieuwe arresten van de Hoge Raad.
In onze kennisbank over het Belastingplan 2025 leest u over de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen. We werken deze pagina bij met de laatste ontwikkelingen en belangrijke informatie. Vraagt u zich af wat het Belastingplan 2025 voor u betekent? Neem dan gerust contact met ons op. Onze adviseurs staan graag voor u klaar met ondersteuning en persoonlijk advies.